الخميس، 28 أبريل 2011

الف باب وباب


الف باب وباب..........ورا كل باب سرداب.........سرداب طويل طوووووويل........فية الحكاوي بالمواويل ...........حكاوي ولا الف ليليه وليلة ........دي حكاوي شعب عايشها .........هااااااااه تحب تسمع ولا تخلع
وقولتوا نحب نسمع .......... قلت طيب اروح اجيب ربابتي ونسمع...........ونفتح باب ورا باب ...........وكل باب بحكاية جديدة ............ والحكايه تجر حكايه وحكاوينا كتيرة ............. ولا حكاوي شهرزاد لشهريار .......... ولاعندنا الديك اللي بيصيح ويقطع الليل بالنهار ............ ولا تقولي ابو زيد الهلالي ولا عنترة ......... دي حكاوينا لا تنكتب ولا تتقرا ......... كانت زمان حكاوينا تتكب في مجلدات .......دلوقتي بقت علي الورق والكل يقول هات ........ ده الفضايح ببلاش وياللي ماتعرفش تعالي نعرفك ..........حكاوي جديدة تحب نشرفك......دة الكل شايل في قلبة ومكتوم ............عندة بدل الهم هموم .......... ادي شباب تاية مالوش طريق ........في البطالة والادمان اصبح غريق ............. واطفال كتير في كل شارع اطلقوا عليهم اطفال الشوارع ..............ولكل طفل حكاية وحكاية هو فيها برئ ............ وفساد تلاقية في كل مكان .......... انما الضمير مات من زمان ........... وتصرخ مهما تصرخ مش هتلاقية .........هتلاقي شعارنا ياعم عيش وكل عيش ........... دة مش اي عيش دة عيش كل فوائد ........فيتامين تلاقي حديد تلاقي بس انواع جديدة ......تقول حرام دة اكل بني ادمين ..........هيردوا عليك يقولوا لك يا عم دة معدة المصريين .......... مش معدة صيني لا دي من النوع المتين .........ولو عطلت في يوم نجيب غيرها من الصين ...........ماهي حياتنا كلها بقت من الصين ...........دة من غلبنا صدرنا البسبوسة للصين ........... ولو ما لقيناش في الصين عندك البني ادمين كتير وببلاش .................اعضاءهم تحت امرك بس انت ما تنساش............ تاخد بالك مني وتكرمني ........... وتهنا في حكاوينا ما عارفين لنا بداية ولا نهاية ........... نصرخ ونقول يا ابواب امتي تختفي وحكاوينا تنتهي .............. بس لا صوتنا واصل ولا حد سامع........... ومهما حكينا حكاوينا لا هتبقي حلوة ولا ملتوتة .............. وللحكاوي باقية بس يامين يعيش ويا مين يسمع





الأربعاء، 27 أبريل 2011

عودة بعد فراق


هو : أراكي حزينة ! لما كل هذا الحزن الذي يملأ عينيكي ؟

هي :اشعر بالملل والضيق

هو : ملل وضيق !!


هي : نعم مللت من حياتي اصبحت اشعر وكأنها دائرة ادور فيها بدون نهاية ولا تغيير ,اني في حاجة الي ان اشعر بأي تغيير او تجديد ولكني تغيرت قبل ذلك واصلحت من عيوبي علي قدر استطاعتي واشعر بالراحة كثيرا بعد هذا التغيير فأي تغيير هذا الذي يستعيد الي حياتي السابقة ويكسر هذا الشعور بالملل والضيق

هو : الان تشعرين بالملل والضيق من هذه الحياة وسابقا صدمتك الحياة كثيرا وجئتي الي لتخرجيني من حياتك وتوجهي الي الاتهام باني انا السبب في صدمتك هذه وانتي التي كنتي تحبيني ولا تستطيعين الفراق بيننا اتذكرين ؟

هي: نعم اذكر لقد احببتك كثيرا ولا كنت استطيع مفارقتك ومعك كنت اشعر بالسعادة ولكني عندما اصبح بمفردي اجد الكثير من المتاعب ولا اعرف مواجهتها بمفردي لاني تعودت علي وجودك معي دائما وان الحياة معك جميلة وصافية

هو : ولكنك انت التي جعلتيني هكذا وهذه غلطتك انت

هي: نعم غلطتي ولكني كنت اجهل الواقع , اما الان فانا اشعر بالحنين اليك

هو : ( ضحكة ساخرة ) , الحنين ...... اي حنين تتحدثين عنه الا تذكرين ذلك اليوم المرير الذي قررتي فيه الفراق بيننا وتوسلاتي اليكي التي تغاضيتي عنها وتركتيني وحيدا ورحلتي بعيدا عني , والان تذكرتيني وجئتي الي لكي نعود معا مثل سابق , حقا اني لا افهمك


هي : ولا انا افهم نفسي اشعر باني تائهة وحيدة لا اجد الطريق وجئت اليك لنعود معا مثلما كنا لعلنا معا نجد الطريق


هو : حبي اليكي يمنعني من التخلي عنك ولكني اخاف عليكي مني

هي : منك انت !!

هو : نعم اخاف عليكي ان نعود معا مثل سابق وتعود السعادة والحياة الجميلة المليئة بالاحلام التي نصنعها معا ثم تعودين الي الحياة ارض الواقع وتتجدد الاحداث ثانية , ارجوكي فكري جيدا في هذا القرار

هي: فكرت كثيرا وقررت العودة اليك ولكن سيكون هناك حدود لكل شئ فأنا الان اصبح لدي القليل من الخبرة عن الحياة عكس سابق كنت اجلهلها تماما , واتمني ان تعود الحياة جميلة كما كانت معك


هو :سأفعل ما بوسعي حتي تعود اليكي بسمتك الصافية وينير قلبك بشمس المحبة كما كنت دائما

هي: كم انت ودود , حقا اني احبك كثيرا ولن اتخلي عنك ثانية


هو : معا مجددا وستعود الحياة وينكسر الملل

هي: ما اروعك حقا ياخيالي

هو : بل انتي الرائعة دائما

هي: لا تتواضع فأنت دائما رائع 






الخميس، 5 أغسطس 2010

انا ورقة ……. اه انا ورقة



اية عمرك ماتخيلت نفسك انك تكون ورقة اممممممممممم يااااااااااة احساس مختلف انك تكون ورقة





فاكرين فيلم شنبو في المصيدة لما تخيل نفسه ورقة واعد يقول انا ورقة انا ورقة ودة كلة عشان يقنع نفسة انه ورقة ويرمي نفسه من فوق البرج لانة هيكون مجرد ورقة هطير وتفضل طايرة طايرة لحد ماتقع علي الارض والله اعلم هتع فين ياسلام ياولاد كان هيبقي الرجل الورقة وكان هيبقي مشهور جدا بعد ما يموت طبعا ماعلينا





يعني انت لو تخيلت نفسك ورقة علي اساسة هتتخيل حاجات كتير يعني ممكن تتخيل نفسك ورقة في كتاب غالي مليان معاني وعبارات جامدة مش من السهل أي حد يفهمها ناس معينة او درجة معينة من المثقفين بس هما اللي يقدروا يفهموها يعني من الاخر ورقة علي درجة عالية من الثقافة (اللهم احفظنا)


او ممكن تكون ورقة في كتاب مدرسي يعني ملهاش لزمة اخرتها تترمي او يتلف فيها ساندويتشات فول وطعمية او نلعب بيها ونعمل طيارات ومراكب يعني هتكون ورقة حمالة اسية


او ممكن بردو تكون ورقة بس ليها معني واحساس عشان دي مش أي ورقة لا دي جواب حب وغرام من حبيبة لحبيبها ومليان حب ودموع يعني اخر رومانسية ياسيدي هو ده الورق ولا بلاش (الورقة النكدية)


طيب لية ما تتخيلش نفسك ورقة بنكنوت (فلوس يعني) ياسلاااام ياولاااد هو ده باه الكلام المفيد يعني مثلا تتخيل انك تكون ورقة بمائة جنية لالالالا بمائتين جنية لا بردو انت تكون بالعملة الصعبة احسن مثلا بالدولار مش تقولي جنية ياحلاوة ياولااااد و تقولي شنبو والبرج واطير زي العصافير وبتاع ولا ورقة مثقفة ولا ورقة طلعان عنيها لا وكمان جواب حب وغرام ياشيخ روح هو الدولار هو ده الكلام المفيد اللي من الاخر


دانا هلف الدنيا وهتنقل من بنك لبنك وبيا هيتعمل حاجات كتير وهكون الولد البريمو اللي يكسب دايما


ياسلام ع التفكير هي دي الدماغ الصح اللي متكلفة اللي ماشية علي مبدا اكون او لا اكون اكون ورقة بنكنوت ولا اكون ورقة في كتاب ولا جواب اكون ورقة ليها قيمتها في الزمن دة يا اما بلاش ماهي اصل الناس بقت مادية اوي وبتاعت مصالحها مابقاش في حد مثقف اوي لدرجة يشتري كتاب غالي مليان معاني جامدة عشان يقراة ويتعلم منة اخرتة يكون زينة في مكتبة


انما لما هكون ورقة بنكنوت هتلاقي الناس علية اية ……. وهيحبوني ويجروا ورايا زي ال ……..


متخيلين ان دة باة تفكير كتير مننا ياااااه لية التفكير دة ولية الدنيا بقت كدة دي الحياة حلوة وجميلة بس احنا اللي معقدينها مش هقولكم فكروا بعقولكم بس لا وكمان بقلوبكم واسرحوااا وروحوا لبعيييييييد وتخيلوا نفسكم ورقة بس ياريت ورقة جميلة واكيد كل واحد مختلف في تفكيرة وكل واحد هيتخيل نفسة الورقة اللي تعجبة واللي تمشي مع حالتة وشخصيتة ماهو اصل الورق كتير كتير …….وعالم ورق في ورق